FANDOM

W porządku, Hicks, Hudson, użyjcie wykrywaczy ruchu.

Scott Gorman

Wykrywacz ruchu M314

Wykrywacz ruchu M314

Wykrywacz ruchu M314 – proste urządzenie monitorujące najbliższy obszar i wykrywające ruch. Zasadniczo, jest to ręczne urządzenie wykorzystujące ultrasonografię dopplerowską. Odfiltrowuje poruszające się obiekty ze stacjonarnego tła i wyświetla je na monitorze.

Pierwotnie został zaprojektowany dla służb sanitarnych i ratowniczych, lecz jednostki wojskowe zauważyły jego potencjał, dzięki czemu wprowadzono go do oddziałów piechoty.

Opis Edytuj

Ruch. Sygnał jest czysty. Zasięg: dwadzieścia metrów... Osiemnaście... Siedemnaście... Piętnaście... Trzynaście... Człowieku, to jeden wielki sygnał!

William Hudson

Ruchomy obiekt zostaje oznaczony na ekranie białą kropką. Wykrywacze ruchu były często wykorzystywane w formie monitoringu, gdyż na otwartej przestrzeni mogły wykryć cele wielkości małych zwierząt w promieniu kilometra. Niestety w terenach zabudowanych lub poprzedzielanych ścianami i przeszkodami, jego zasięg mógł zmaleć do 20 metrów.

Operatorzy musieli zapoznać się z pewnymi ograniczeniami. Urządzenia nie były w stanie odróżnić poruszającego się człowieka od pracującej maszyny, jednak udało się je odpowiednio skalibrować, by nie rejestrowały najdrobniejszych ruchów tj. poruszające się robaki lub rośliny na wietrze. Z czasem zaczęto wyposażać Marines w transpondery identyfikacyjne, dzięki którym wykrywacze nie rejestrowały ich ruchu. Inną wadą było ograniczone pole widzenia. Sprzęt wykrywał tylko obiekty przed sobą, pozostawiając duży obszar bez kontroli.

Problem stanowiły także emitowane dźwięki i fale, łatwe do przechwycenia przez stacje nasłuchowe wroga. Z racji ignorowania małych obiektów, dało się oszukać urządzenia przez powolne poruszanie się. Taką taktykę wykorzystywali partyzanci podczas Wojny Arkturanskiej. Z powodu licznych problemów i wad, M314 zaczęto używać jedynie w celu wsparcia tradycyjnych form monitorowania.

Wykrywacz ruchu HUD Edytuj

Nowsze warianty pancerza Marines byłe wyposażane we wbudowane wykrywacze. Zintegrowane urządzenie wyświetlało elektroniczny odpowiednik w polu widzenia komandosa. Dzięki temu rozwiązaniu obie ręce był wolne. Dodatkowo urządzenie wskazywało kierunek aktualnego celu misji.

Gry wideo Edytuj

W wielu grach z uniwersum Obcego pojawiają się wykrywacze ruchu, lecz przeważnie są integralną częścią ekranu HUD gracza. Wyjątek stanowi gra Aliens: Colonial Marines, w której wykrywacz jest osobnym elementem ekwipunku. Gracz nie może walczyć gdy aktualnie używa tego urządzenia.

NECA Edytuj

Wytwórnia zabawek NECA wydała figurki z Hudsonem i Hicksem, trzymającymi wykrywacze ruchu.

Ciekawostki Edytuj

  • Wykrywacz nie pojawił się w Obcym II – pierwszej wersji scenariusza z 1983, napisanej przez Davida Gilera, Waltera Hilla i Jamesa Camerona. Umieszczono go dopiero w tzw. "Pierwszym Projekcie". W samym scenariuszy nie występuje nazwa M314. Użyto jej dopiero w grze Aliens: Infestation.
  • Urządzenia zostały wykonane przez Terry'ego Reeda – szefa zespołu Otter Effects.
  • Na dalszych ujęciach, ekrany wykrywaczy to tylko migające światła.
  • Firma Master Replicas wyprodukowała i sprzedała zabawkowe wykrywacze. Każdy był uruchamiany przyciskiem i miał wgrane 7 różnych sekwencji, odpowiadających rzekomemu wykryciu Obcych. Efekty dźwiękowe dostarczyła wytwórnia 20th Century Fox.

Występowanie Edytuj

Niekanoniczne Edytuj

Zobacz także Edytuj