FANDOM

Artykuł zawiera sceny i ujęcia usunięte z filmu The Predator w reżyserii Shane'a Blacka. Część z nich uwzględnia nowelizacja.

Informacje ogólne Edytuj

Najwięcej zmian objęło ostatni, trzeci akt filmu. Poza przerobieniem finałowego starcia, wycięto kilka postaci; według jednego z aktorów, pierwotna wersja filmu była „o trzydzieści, czterdzieści pięć minut za długa”.

W trakcie premiery Shane Black wyraził pomysł, żeby wydanie dla kin domowych zrobić w dwóch wersjach, które nazwał żartobliwie „Predator AM & Predator PM” (nawiązanie do tego, że oryginalnie finał dział się za dnia, a po przeróbkach nocą). Twentieth Century Fox nie chciało finansować dokończenia efektów wizualnych do pierwszej wersji, dlatego prawdopodobnie nigdy jej nie obejrzymy.

Część z nagranych scen można zobaczyć w wydaniach DVD i Blu-ray.

Usunięte sceny Edytuj

Dawno temu… Edytuj

Oryginalnie film otwierał tekst podsumowujący wydarzenia z Predatora i Predatora 2, oraz wyjaśniający misję Projektu Stargazer w śledzeniu obecności Yautja na Ziemi; według tekstu, Stargazer sfinansował badania lingwistyczne na jednym z najważniejszych amerykańskich uniwersytetów w celu deszyfracji transmisji z głębi kosmosu (wspomniane na końcu ostatecznej wersji filmu), i że na razie odkryto 50 wariantów słowa „zabić”. Na samym końcu bloku rozszyfrowana transmisja okazuje się brzmieć: „Zdrajca. Yautja. ZABIĆ.”.

Lądowanie Arki Edytuj

P4 deleted crash (1)

W trailerach można zobaczyć Arkę rozbijającą się na bagnach w południowym USA. Ostatecznie samo lądowanie nie jest pokazane, a statek zostaje znaleziony w kamieniołomie.

Treager poznaje McKennę Edytuj

P4 deleted meeting

Po wysłaniu pocztą zajumanego ekwipunku Fugitive’a do domu, McKenna wychodzi z baru i natyka się na Treagera w towarzystwie uzbrojonej obstawy, który mówi mu, że zostaje aresztowany.

Biegacz Edytuj

P4 deleted jogger

Najbardziej niesławną usuniętą sceną zostało wprowadzenie do filmu Casey Bracket. Zanim rekrutuje ją Stargazer, Casey spaceruje po parku z psem. Uprawiający jogging mężczyzna próbuje ją poderwać, przy czym robi się coraz bardziej agresywny, aż w końcu zostaje stanowczo spławiony. Scena miała wykazać wiedzę Casey o biologii i ewolucji, a także jej umiejętności samoobrony. Gdy biegacz odchodzi, następuje cięcie do dalszej części sceny - pojawienia się Churcha i jego ludzi.

Scenę usunięto, gdy aktor grający biegacza, Steve Wilder, okazał się zamieszany w napad na tle seksualnym. Nadal można ją jednak znaleźć w nowelizacji.

Retrospekcja Edytuj

Scena, w której Rory otwiera paczkę od ojca, pierwotnie rozpoczynała się wspomnieniem państwa McKenna próbujących poradzić sobie z faktem, że ich syn nie będzie taki, jak oni.

Zabawa statkiem kosmicznym Edytuj

P4 deleted playing

Na jednym z pierwszych trailerów Rory bawi się kujhadem, nieświadomie sterując Arką. W filmie ten wątek nie pojawia się. 

Generał Woodhurst Edytuj

P4 deleted Woodhurst

Pierwotnie to nie Treager dowodził Stargazerem, tylko niejaki generał Woodhurst z U.S. Army, grany przez Edwarda Jamesa Olmosa. Sfilmowano sceny, w których Treager raportuje Woodhurstowi o postępach, jednak całą postać wycięto, gdy film uznano za zbyt długi.

Jaki ojciec, taki syn Edytuj

Gdy Casey przegląda tablet w laboratorium, miało się tam znaleźć zdjęcie Petera Keyesa, oznaczonego jako jeden z założycieli Stargazera. Casey zauważa podobieństwo między mężczyzną a Seanem Keyesem – Seana grał Jake Busey, syn Gary’ego (Peter).

„Publiczność mogłaby zobaczyć mojego tatę i mnie w tym samym kadrze, gdy obaj byliśmy w podobnym wieku” – twierdził w wywiadach Jake Busey.
Ten dodatkowy dialog pojawia się w książce.

Kierownik ds. śledzenia Edytuj

Oryginalnie statek Assassina miała namierzyć kobieta o imieniu Anya Martin, jednak jej ujęcia wycięto i zastąpiono mężczyzną nazwiskiem Hamlin. Rola ta jest jednak nadal obecna w napisach końcowych jako Tracking Supervisor (grała ją Françoise Yip, znana z roli Pani Yutani w Obcy kontra Predator 2). Anya Martin nadal występuje w książce.

Lynch idzie na zakupy Edytuj

Po przybyciu Świrów do motelu była scena, w której Lynch wdaje się w bójkę z motocyklistą, obserwowany przez McKennę zirytowanego olewaniem jego rozkazu o dyskrecji; McKenna stwierdza jednak, że nie będzie interweniował, i idzie do automatu po kawę. Niepilnowany Lynch popisuje się przed nowo poznaną dziewczyną sztuczkami karcianymi, póki tirowiec jej nie odpędza; Lynch orientuje się, że tirowiec jest handlarzem broni, i idzie przejrzeć towar. Miało to wyjaśnić, skąd Świry wzięły broń używaną do końca filmu.

Pierwsza część sceny – bójka z motocyklistą – pojawia się w książce, jednak z Nettlesem w roli głównej, zamiast Lyncha.

Czatowanie Edytuj

Zanim McKenna wchodzi do domu, szukając Rory’ego, on i Świry filują z przydrożnych krzaków, póki Treager przesłuchuje Emily. Scena pojawia się w książce.

Opis pracy Edytuj

Trailery zawierają scenę, w której Trager pyta Casey, czy zna definicję jego pracy, po czym sam mówi: „Jestem nabywcą. Patrzę w górę i łapię to, co spadnie z nieba.”. Dialog miał miejsce podczas przesłuchania w stodole, jednak usunięto te ujęcia. Scena pojawia się w książce.

KryptografEdytuj

Podczas gdy jego ojciec i Casey są przesłuchiwani, Rory podsłuchuje rozmowę przez Skype’a – kryptograf mający rozszyfrować kody dostępu Fugitive’a dopytuje się człowieka Treagera, czemu ta sprawa jest taka pilna, skoro Stargazer nawet jeszcze nie zlokalizował Arki, ale człowiek Treagera ucina to stwierdzeniem, że zaraz po znalezieniu statku chcą jak najszybciej dostać się na pokład. Scena pojawia się w książce, a kryptograf ciągle jest wymieniony w napisach końcowych.

Strefa 52Edytuj

P4 deleted Area 52

Podobnie jak w ostatecznej wersji, Assassin atakuje miejsce ukrycia Arki pilnowane przez Stargazer, jednak pierwotnie działo się to za dnia, a statek miał zostać przetransportowany z lądowiska do placówki militarnej określanej jako Strefa 52. Niektóre ujęcia znalazły się w trailerach.

MenażeriaEdytuj

P4 deleted menagerie

Pierwotnie, zamiast Zabójcy Predatorów, Arka miała zawierać kolekcję genetycznie zmodyfikowanych stworzeń, które Assassin zamierzał wypuścić w świat (co by znaczyło, że Fugitive próbował zabrać statek daleko od Ziemi, ale został zestrzelony już na starcie), m.in.: Pred-Gekon, Pred-Harpia, Pred-Gąsienica, Pred-Byk czy Pred-Pająk; każda kreaturka nosiła wybuchową obrożę, mającą uniemożliwić przejęcie materiału przez ludzi.

Trzeci akt miał polegać właśnie na oswobodzeniu przez Assassina tych stworzeń, co zmusiłoby Stargazera i Świrów do walki ramię w ramię.

Los TreageraEdytuj

Początkowo Treager miał zostać zabity na pokładzie Arki przez snajpera pod dowództwem generała Woodhursta, który ujawnia się głównym bohaterom jako dowódca Stargazera.

Predatorzy-WysłannicyEdytuj

P4 deleted Emissaries

Jednym z większych wyciętych wątków byli Wysłannicy – dwaj zmodyfikowani Predatorzy z tego samego klanu, co Fugitive i Assassin, którzy współpracowaliby ze Stargazerem jeszcze przed przybyciem na Ziemię kolegów, i mieli walczyć u boku Świrów pod koniec filmu. Sfilmowano kilka scen z ich udziałem.

Pościg APCEdytuj

Po ucieczce Assassina ze Strefy 52 większość akcji miała polegać na ściganiu puszczonych luzem kreatur z Arki konwojem APC przez Świrów, Wysłanników i grupkę ludzi Treagera. Niektóre ujęcia – przedstawiające Nebraskę strzelającego karabinu maszynowego Browning M2 – pojawiają się w trailerach.

Losy Coyle’a i Lyncha Edytuj

P4 deleted Coyle death

W filmie Lynch zostaje zabity przez skradającego się do Arki Assassina, a Coyle’a dobija Baxley podczas późniejszej przepychanki w lesie. Pierwotnie obaj mieli zginąć podczas walki z hybrydami – Lyncha zabiłaby jedna z kreatur, a Coyle’a jeden z Wysłanników, bo wszedłby mu w drogę.

W pościgu za pościgiem Edytuj

Rory i Casey nie uczestniczą w pościgu, tylko w Strefie 52 próbują aktywować z Arki wybuchowe obroże. Gdy orientują się, że nie mają zasięgu, Rory uruchamia statek, żeby dogonić pościg. Po dotarciu na miejsce Casey bierze sterownik od obroży, wystrzeliwuje się w kapsule ewakuacyjnej  i wpada w sam środek chaosu, gdzie aktywuje obroże, zabijając większość kreatur. Rory traci kontrolę nad Arką i rozbija się.

Chwila dla Casey Edytuj

P4 deleted pod

Po wydostaniu się z kapsuły ewakuacyjnej Casey natrafia na ocalałą z pogromu hybrydę, której obroża wkrótce wybucha. Casey wykańcza stworzenie, wyrywając mu kręgosłup.

Śmierć Assassina Edytuj

Oryginalnie materiały wybuchowe użyte do załatwienia Assassina zostały wyciągnięte z obroży zebranych z martwych hybryd.

Chodźcie tu i nas dorwijcie Edytuj

Kolejnym znanym z trailerów ujęciem był fragment alternatywnego zakończenia, w którym McKenna po pogrzebaniu rzeczy kolegów patrzy w niebo i mówi „Więc chodźcie tu i nas dorwijcie, skurwysyny.”. W taki sposób kończy się nowelizacja.

Co jest w kapsule? Edytuj

Poza zakończeniem z Zabójcą Predatorów, nakręcono dwa podobne, w których zawartość kapsuły mieli stanowić ludzie z czymś jakby maskami oddechowymi z logo W-Y na twarzach – w jednej wersji  dorosła Newt Jorden, w drugiej Ellen Ripley.