Xenopedia
Advertisement

Sir Peter Weyland - przedsiębiorca oraz założyciel Weyland Corp. Pod koniec XXI wieku zorganizował wyprawę w poszukiwaniu stwórców ludzkości.

Biografia

Wczesne życie

Peter Weyland urodził się w Mumbaju, 1 października 1990; jego matka była profesorem mitologii porównawczej po Oksfordzie, a ojciec - inżynierem samoukiem. Jako 14-latek miał już na koncie dwanaście zarejestrowanych patentów, w tym syntetyczną tchawicę zbudowaną w całości ze sztucznych komórek. 11 października 2012 roku założył Weyland Corp.

Powstanie Indywidualisty

Peter Weyland podczas konferencji TED Talk w 2023 roku.

27 marca 2015 Weyland zarobił milion dolarów dzięki odnawialnej energii słonecznej gromadzonej przez panele rozstawione na płaszczyźnie orbitalnej.

2 lutego 2016 powstrzymał globalne ocieplenie generując syntetyczną atmosferę ponad biegunami, przy pomocy pierwszej wersji procesora atmosferycznego własnego projektu. Trzy miesiące później, w wieku 26 lat, został najmłodszą osobą uhonorowaną tytułem szlacheckim.

10 grudnia 2017 Peter Weyland otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie nauki przyrodniczej. Wykorzystując sukces sprzed dwóch lat, nabył prawa do technologii opracowywanych przez NASA w raczkującym projekcie "Prometeusz".

19 grudnia 2017 JIMO (operacja badawcza na trzech lodowych księżycach Jowisza), dzięki dotacjom Weyland Corp, zakończyła się sukcesem - odkryciem życia w oceanach Europy.

4 lutego 2023 Weyland otrzymał drugiego Nobla, tym razem w dziedzinie medycyny, dzięki wyleczeniu nowotworu. Dwadzieścia cztery dni później, na konrefencji TED, sklarował wizję korporacji, tworząc podwaliny "budowy lepszych światów" na następne pół stulecia.

7 stycznia 2024 Weyland Corp wypuściła z taśmy pierwszy model syntetyka, którego Peter przygarnął jako syna i nazwał David.

W 2026 Weyland wykupił Genetech, wzmiacniając biotechnologiczne zaplecze Weyland Corp, i sprywatyzował misję Kepler NASA, dziesięciokrotnie zwiększając dochody. W ciągu roku odkrył 6546 światów zdatnych do życia dla ludzi.

12 grudnia 2029 Weyland Corp wygrał batalię sądową z Yutani Corporation o patent na Davida.

W 2032 Weyland nabył firmy Northrop Grumman, Boeing, BAE Systems i Lockheed Martin, wzmacniając zaplecza obrony międzynarodowej i programów kosmicznych.

26 lipca 2065 otwarto Sir Peter Weyland Memorial Library w Waszyngtonie.

W poszukiwaniu nieśmiertelności

Pomimo zdobyczy technologicznych i biologicznych Weyland nie może powstrzymać nieuchronnie zbliżającej się śmierci, co staje się jego obsesją. W 2089 roku znajduje rozwiązanie, dzięki nieco naiwnej wiadomości od archeolożki Elizabeth Shaw, która odkryła mapę prowadzącą do stwórców ludzkości.

W 2091 Weyland finansuje budowę statku USCSS Prometeusz. Nagrywa holograficzną wiadomość, mającą utwierdzić zaangażowanych, że nie żyje, podczas gdy sam ukrywa się w stanie hibernacji na pokładzie statku, o czym wiedzą tylko David, Meredith Vickers, kilku najemników i lekarz.

Dwa lata później - w grudniu 2093 - Weyland kończy hibernację i wybiera się, w asyście Davida, ostatniego najemnika, lekarza i przyłączonej w ostatniej chwili Shaw, na statek kosmitów. Tam wybudzają "boga" i Weyland (za pośrednictwem Davida) wyjaśnia, że przybył tu, aby Inżynierowie dali mu nieśmiertelność. Inżynier jednak nokautuje go urwaną głową Davida. Weyland umiera chwilę później; jego ostatnie słowa to: "Tam... nic nie ma".

Za kulisami

Alien: Engineers

W oryginalnym scenariuszu Weyland pełnił epizodyczną rolę - pojawił się tylko w jednej scenie, na prywatnej stacji na orbicie Ziemi, w której Holloway i Shaw (tam Watts) przekonują go do sponsorowania wyprawy.

Prometeusz

Koncept chorego Weylanda

Pierwszymi kandydatami do roli byli Max Von Sydow i Rutger Hauer (który współpracował wcześniej z Ridleyem Scottem w Łowcy androidów). Po dopisaniu retrospekcji do scenariusza zdecydowano się jednak na młodszego aktora - czterdziestoparoletniego wówczas Guya Pearce'a - którego sztucznie postarzano się makijażem protetycznym. Ze scen z przeszłości jednak zrezygnowano, ale angaż pozostawiono.

Inspiracją postaci - tylko w kategoriach wielkiego imperium biznesowego i motywacji komercyjnej - byli przedsiębiorcy Rupert Murdoch i Richard Branson.

Ciekawostki

  • Motyw umierającego mężczyzny, który poszukuje swojego twórcy w nadziei na przedłużenie życia, pojawił się także w innym filmie Ridleya Scotta, Łowcy androidów.
  • Nawiązanie do Łowcy androidów jest jeszcze jedno - podczas konferencji w 2023 Weyland wspomina o swoim "mentorze i dawnym konkurencie", który próbował namówić go do fuzji ich firm; opisuje go kierującego wszystkim "jak Bóg na szczycie piramidy z widokiem na miasto aniołów". Szydził też z jego prób okiełznania stworzenia przez klony, zamiast robotów, i kontrolowania ich poprzez implanty z fałszywą pamięcią, co w końcu "wybuchło mu w twarz". To oczywisty ukłon w stronę Eldona Tyrella. Było to spowodowane chęcią umieszczenia obu światów w jednym uniwersum.
  • W usuniętej scenie Inżynier, poinformowany o celu przybycia intruzów, pyta (w proto-indo-europejskim): "Co ten człowiek zrobił, że czyni go tak wielkim, by zasłużyć na więcej życia?". Weyland odpowiada, że stworzył Davida na swoje podobieństwo, więc w zasadzie jest jak bóg. Dopiero po tym Inżynier robi się agresywny. To by tłumaczyło, że wypadki rozwinęły się w ten sposób, bo Inżynier przestraszył się, że ludzie zaszli tak daleko.
  • Przy scenie z hologramem Weylanda użyto oryginalnego, ale niewykorzystanego tematu z pierwszego Obcego.
  • Udział Weylanda w misji przypomina sytuację Seldona Hari z serii Fundacja Isaaca Asimova - Hari również komunikował się z załogą holograficznymi nagraniami, manipulował też przebiegiem misji, tyle że on faktycznie nie żył.
  • Według jednego z promocyjnych filmików Weyland podjął decyzję o misji nie z powodu pomysłu Shaw, ale wykrycia przez korporację słabej stransmisji z sąsiedniego LV-426, sugerującej coś ciekawego (a więc sygnał ostrzegawczy Derelicta), w związku z czym David miał poinformować o tym dopiero po sukcesie na LV-223. Pomysł Shaw byłby więc przykrywką dla szerszej operacji.

Występuje w:

Galeria

Advertisement