FANDOM

Artykuł zawiera sceny i ujęcia usunięte z filmu Obcy kontra Predator w reżyserii Paula W. S. Andersona. Część z nich zawiera nowelizacja.

Artykuł nie zawiera sceny początkowej, którą usunięto z wersji kinowej, a przywrócono w "rozszerzonej" (na ile rozszerzeniem można nazwać dodanie jednej krótkiej sceny...); jak również scen zaadoptowanych z nieużytego scenariusza Petera Briggsa, jako że był to oddzielny, niepowiązany projekt. Wszystko, co zostanie wymienione, pochodzi tylko z różnych wersji scenariusza do rzeczonego filmu.

Informacje ogólne Edytuj

Największe zmiany objęły sceny rozgrywające się w lokalizacjach poza Antarktydą, a także minimalizację przemocy i krwi (film był planowany dla starszej publiczności, jednak dla większych dochodów obniżono kategorię wiekową z R na PG-13).

Niektóre sceny można znaleźć w wydaniach DVD i Blu-ray.

Usunięte sceny Edytuj

Kambodża, 2000 rok p.n.e. Edytuj

AVP del 1

Oryginalnie film zaczynał się od grupki Kambodżan, którzy 4000 lat temu natykają się na Obcych i Predatorów niedaleko zakazanej świątyni. Zmieniono ją na stację wielorybniczą 1904 ze względów na trudności znalezienia odpowiednio dzikiej lokacji, oraz zbyt wielkie koszty. Storyboardy można zobaczyć w dokumencie The Making of AVP, a całą sekwencję w książce.

Poznajmy Alex Edytuj

Alex miała zostać wprowadzona w trakcie fotografowania zagrożonych gatunków ptaków na Alasce. Po wspięciu się na klif spotyka Stafforda, a właściwie lądujący helikopter rujnuje jej ujęcie.

Poznajmy Millera Edytuj

Wprowadzenie Graeme Millera miało wyglądać inaczej – miał mieć własną scenę, w której Stafford odwiedza go w Smithsonian Institute Muzeum w Waszyngtonie i proponuje mu pracę.

Verheiden-archeolog Edytuj

Pierwotnie Verheiden miał być szukającym sławy archeologiem i rywalem Sebastiana (to jego ekipa miała kopać w Teotihuacan); ponadto kiedyś był związany z Alex. Całą postać wycięto, a następnie użyto jej nazwiska dla najemnika nazywanego kiedyś Vincenzo.

Siostra Edytuj

Gdy Alex opowiada Millerowi o swoim ojcu, jak trenował pilotów helikopterów, mówi też o swoich umiejętnościach wspinaczkowych i o siostrze, która wyniosła się na Florydę. Dialog wycięto, bo Anderson twierdził, że publiczność już wie, że Alex umie się wspinać na lodowce, ze sceny jej wprowadzenia.

O Sole Mio Edytuj

Ze sceny rozmowy Alex i Sebastiana w sno-cacie podczas jazdy ku stacji wielorybniczej wycięto ujęcia: Sebastiana nucącego „O sole mio”, Alex pytającą go o wisiorek z kapsla po pepsi-coli, Sebastiana odpowiadającego, że to „cenne archeologiczne znalezisko”, oraz Alex i Sebastiana śmiejących się z tego.

Dodatkowi Predatorzy Edytuj

Początkowo młodych Yautja miało być pięciu. Dwóch nadprogramowych wspomina książka.

Pobudka Edytuj

Predatorzy mieli zostać wprowadzeni zaraz po słowach Sebastiana o „księżycu myśliwych”, prowadzących do pokazania Statku-Matki na orbicie Ziemi; na pokładzie załoga wybudzałaby się z zastoju, przechodzonego w wypełnionych płynem kapsułach. Wyrzeźbiono modele nagich Yautja w skali 1:3, jednak po wycięciu sceny porzucono prace nad kostiumami naturalnej wielkości. Scena pojawia się za to w książce.

Statek-Matka Edytuj

AVP del 9

Kolejną usuniętą sceną byli młodzi Łowcy patrzący przez szybę na Ziemię, zanim otrzymują swoją broń.

Długie i wąskie okno na przedzie statku. Za nim wspaniały widok na Ziemię poniżej nas. Stają przed oknem – TRZECH PREDATORÓW, ich sylwetki w linii naprzeciw niebiesko-zielonego globu. Broń w ich rękach. ŁOWCY, gotowi na POLOWANIE.
– fragment scenariusza (tłumaczenie by Kaliban13).

Pochodzenie dziury Edytuj

Scena, w której odkrywcy stoją na górze lodowego tunelu, była dłuższa; przed tłumaczeniem Quinna, że żadna ludzka ekipa nie dałaby rady wykonać takiej roboty w raptem dobę, Weyland sugeruje, że to inna drużyna, z lepszym sprzętem, może chcieć przejąć znalezisko. Zaniepokojony Quinn twierdzi, że w życiu nie widział aż tak zaawansowanej maszynerii, i że trzeba dowiedzieć się więcej, zanim zejdą pod powierzchnię. Alex dodaje, że w pobliżu nie ma innego obozu. Scena jest obecna w książce, a sfilmowane ujęcia można zobaczyć w The Making of AVP.

Załóż czapkę Edytuj

W trakcie eksploracji bazy wielorybniczej Miller pyta Alex, czy zrobiłaby mu zdjęcie, a ona obsobacza go za brak czapki. Na protesty, że czapka jest niewygodna, dodaje, że kiedyś widziała człowieka, który stracił uszy w wyniku odmrożenia, i to skutkuje. Scena jest obecna w książce, a sfilmowane ujęcia można zobaczyć w The Making of AVP.

Grabieżcy Edytuj

Sfilmowano krótką scenę przed atakiem Predatorów na część grupy na powierzchni, wyjaśniającą, czemu w ekspedycji było aż tylu uzbrojonych uczestników. Jeden z najemników mówi Quinnowi, że to dla ochrony przed „Grabieżcami. Rosjanami, Chińczykami… inne korporacje. Każdy, kogo nie powinno tu być.” („inne korporacje” mogą oznaczać Yutani Corp.). W tym samym czasie dwóch najemników próbuje uruchomić przenośny grzejnik. Scena jest obecna w książce.

Ucieczka Verheidena Edytuj

W tej wersji scenariusza, w której Verheiden był archeologiem, zabiera on jedno z działek plazmowych, myśląc, jaką sławę i pieniądze przyniesie takie odkrycie. Gdy piramida zaczyna się przestawiać, ucieka od reszty grupy, ale utyka pośrodku konstrukcji.

Przebudzenie Królowej Edytuj

Królowa miała zostać wybudzona później, gdy ludzie znajdują broń i aktywują piramidę.

Porodówka Edytuj

Pierwotny skrypt nie zawierał sceny, w której z Adele i reszty wykluwają się Rozrywacze; zginęliby „poza ekranem”, a ich ciała znalazłby uciekający z działkiem plazmowym Verhaiden. W książce tej sceny również nie uwzględniono.

Brzydki sukinsyn Edytuj

Na trailerach kwestia Verhaidena brzmi inaczej i zostaje ucięta – zamiast wściekłego okrzyku, mamy wyduszenie „Ty brzydki… sukin-”.

Dodatkowy człowiek Edytuj

Miał być jeszcze jeden najemnik, którego jeden z Predatorów zdekapitowałby w scenie, w której ginie także Stafford.

Predalien Edytuj

We wczesny skrypcie rozważano, żeby jeden z Predatorów został zainfekowany, a wykluty Predalien dołączyłby do bijatyki w piramidzie. W książce pod koniec pojawia się co prawda nowonarodzony Predalien, ale zostaje zabity w stadium larwalnym przez Scara, podczas ucieczki w górę tunelu. 

Obrót Edytuj

Tuż po zabiciu Weylanda, dodatkowe ujęcie pokazywało Scara odwracającego się do kamery, a zwłoki Weylanda leżały w tle.

Złapanie Millera Edytuj

Pierwotnie Miller nie zostaje złapany przez ksenomorfy w labiryncie; udaje mu się wydostać i znajduje na schodach ciało Weylanda, nieświadom, że obserwuje go dwóch Obcych.

Przewód otwiera się na większą komnatę. Miller wypełza i podnosi się. Powoli wychodzi na… klatkę schodową. Miller widzi coś, podchodzi do tego. To zwłoki Weylanda. Widok z wysoka na Millera, na pierwszym planie coś się porusza. Wysoko w komnacie, nad schodami, są Obcy przygotowujący się do ataku na niczego niespodziewającego się naukowca.
– fragment scenariusza (tłumaczenie by Kaliban13)

Całą scenę wycięto. Na potrzeby nowej wykorzystano istniejące już ujęcia znikających w tunelu na górze nóg, zrobione przy porwaniach Verheidena i Connorsa, co wydaje się o tyle błędne, że Obcy zaszedł Millera od przodu, nie góry.

Punkt dla Beakersów Edytuj

Po zabiciu wylęgającego się twarzołapa, Miller miał krzyknąć „Punkt dla Beakersów!”. Wycięto to, ponieważ wcześniej wycięto także wyjaśnienie, czym są Beakersi. Scena ta pojawia się w książce.

Pełzający twarzołap Edytuj

Wycięto dodatkowe ujęcie pełzającego po ofierze twarzołapa, prawdopodobnie ze sceny poświęcenia kobiety w retrospekcji. W ukończonym filmie dalej widać wspinające się na nią stworzenie, tylko z innej perspektywy.

Śmierć Weylanda Edytuj

Weyland miał zginąć później, po przetłumaczeniu przez Sebastiana historii o odwiedzaniu przez Predatorów Ziemi.

Scena miłosna Edytuj

Oryginalnie Alex i Sebastian nie skaczą nad przepaścią od razu, tylko Sebastian łapie rozpędzoną Alex tuż przy krawędzi, i prawie się całują. Odwracają się, i stają twarzą w twarz z ksenomorfem, dopiero po tym skaczą. Scenę przycięto, żeby było bardziej dramatycznie.

Spójż na GridaEdytuj

Na trailerze widać Grida obserwującego Sebastiana, który nie zdaje sobie sprawy z obecności Obcego. W filmie takie ujęcie nie występuje.

ZakokonowanyEdytuj

Tuż po scenie nad przepaścią, Alex odkrywa Verheidena-archeologa zawiniętego w kokon na ścianie. Nie zdąża mu pomóc, gdyż wykluwa się z niego Rozrywacz, którego natychmiast zabija Scar. Po zmianie w scenariuszu zakokonowany był Miller, ale ostatecznie umiera poza ekranem, a jego ciało odkrywają w komnacie ofiarnej Alex i Scar.

W poszukiwaniu celówEdytuj

W trakcie drogi do gniazda, na krótkim ujęciu Alex przystaje, żeby przyjrzeć się wydzielinie ksenomorfów, podczas gdy Scar skanuje otoczenie działkiem plazmowym w poszukiwaniu wrogów.

Obcy kontra PredatorzyEdytuj

Wczesne scenariusza przewidywały walkę między trzema gatunkami w lodowej jaskini, opisywaną przez Cerasiniego (autora nowelizacji) jako „wielką podziemną bitwę pomiędzy ocalałymi Predatorami, ludźmi i hordą Obcych, którzy uciekli z piramidy”. Miał w niej wziąć udział także Predalien. Pod koniec faktycznie występuje takie starcie, jednak na małą skalę, i z mocno okrojoną liczbą uczestników (po jednym przedstawicielu każdego gatunku).

Grid i ScarEdytuj

Po zabiciu przez Alex jednego z ksenomorfów, Grid atakuje Scara. Nie jest jasne, czy to sfilmowano, jednak scena znajduje się w książce.

Drugi Obcy, „Grid”, pojawia się i pędzi po saniach. Grid miażdży karabin hakowy. Scar sięga po dysk do rzucania i wbija go w koronę Grida, poważnie go raniąc. Żrąca krew tryska z ran Grida, obryzgując Scara i rozpuszczając jego zbroję. Rany Scara są poważne, ale nie śmiertelne. Grid i Scar wdają się w śmiertelny pojedynek. Grid wbija w Scara pazury, cios za ciosem. Scar rzuca Grida na lodową ścianę. Alex łapie Scara i oboje wpadają na sanie.

Bomba naramiennaEdytuj

We wczesnych wersjach scenariusza Scar nie zostawia Sekwencji Samozniszczenia w gnieździe, lecz aktywuje ją dopiero po dotarciu z Alex na powierzchnię, i wrzuca z powrotem do tunelu, którym biegną ksenomorfy ze swoją Królową. W tej wersji wydarzeń odliczanie trwa tyle, ile w Predatorze, w przeciwieństwie do dziwnego opóźnienia w ukończonym filmie.

Grid na powierzchni Edytuj

Nakręcono alternatywny koniec życia Grida, w którym udaje mu się dotrzeć na powierzchnię, ale zostaje niemal natychmiast zabity przez falę uderzeniową z sekwencji samozniszczenia, zamiast zginąć z tej samej przyczyny u stóp tunelu. Ta wersja wydarzeń występuje w książce.

Daleko poniżej, ale zaskakująco szybko, Królowa Obcych zmierza w górę tunelu. Długie, ostre pazury wbijają się w lód, dając jej oparcie. Jej potomstwo wspina się obok niej, a nawet jedzie na jej grzbiecie. Przywódcą głodnej bandy Obcych jest GRID. Scar pomaga słaniającej się Alex stanąć na nogi. Popycha ją do biegu poprzez bazę wielorybniczą. Za nimi Grid pojawia się w wylocie tunelu. ZBLIŻENIE NA GRIDA. Jest pierwszym Obcym na powierzchni. WYJE za krwią Scara. To będzie, z powodu osobistej urazy, pojedynek pomiędzy nimi dwoma. Ma zamiar skoczyć do przodu, gdy nagle – EKRAN BIELEJE, kiedy Bomba Predatora w końcu eksploduje. Fala uderzeniowa z Bomby pędzi w górę tunelu. Śnieg wokół stóp Grida wibruje od siły nadciągającej eksplozji. Grid odwraca się i patrzy w dół tunelu. Rosnąca kula ognia odbija się w jego błyszczącej, nieprzezroczystej kopule na głowie. Grid momentalnie próbuje odwrotu, zanim kula ognia uderza w niego z pełną mocą. ROZPADA SIĘ NA KAWAŁKI.

Scar i włócznia Edytuj

Na trailerze możemy zobaczyć Scara dzierżącego włócznię z ogona ksenomorfa, w trakcie jednej ze scen na powierzchni. W ukończonym filmie nie ma takiego ujęcia, prawdopodobnie pochodzi z usuniętej sceny, w której Grid wydostał się z tunelu.

Palec Grida Edytuj

W HBO First Look: Alien vs. Predator – Behind the Scenes jest zdjęcie Scara z palcem Grida, pochodzące ze wspomnianej wyżej sceny.

ŚNIEG wokół nich SYCZY i topi się tam, gdzie upadają kawałki padliny z Obcego. Jeden z tych kawałków wygląda znajomo. To fragment głowy Grida – wyraźnie widać jego charakterystyczną ranę. Scar schyla się i podnosi coś. Pokazuje to Alex. Ona nadal nosi Włócznię z Ogona Obcego i Tarczę przewieszoną przez plecy. Alex ciągle jest wstrząśnięta, i potrzebuje chwili na zorientowanie się, co się stało. Scar odczepia od pasa palec Obcego.

Śmierć Królowej Edytuj

Pierwotnie, zamiast zatonąć w oceanie, Królowa jeszcze jest w drodze na górę, gdy Alex i Scar zrzucają jej na łeb sprzęt wiertniczy Quinna, spychając ją z powrotem do jaskini. Dodatkowo wybuch zawala tunel, grzebiąc Królową pod tonami lodu.

Scar i Rozrywacz Edytuj

AVP del 35

Anderson tłumaczy ekipie przebieg sceny (strona z książki AVP: Alien vs. Predator: The Creature Effects of ADI)

Wycięto scenę, w której Scar zdaje sobie sprawę, że jest w nim Predalien i próbuje popełnić samobójstwo.

Scar sięga po ceremonialny nóż, ale jest zbyt słaby. Alex wkłada mu go do dłoni, i przez moment Scar trzyma ostrze przed piersią. Prawie tak, jakby chciał się przebić. To wstrząsający obraz, ale zyska sens dopiero pod koniec.
SCAR: (głosem Alex) Wróg mojego wroga…
ALEX: Jest moim przyjacielem.
I wtedy Scar umiera. Ostrze, bezużyteczne, upada u jego boku.
- fragment scenariusza (tłumaczenie by Kaliban13)

Cena Weylanda Edytuj

Film miał kończyć się sceną, w której jedno z ukradzionych działek plazmowych zostaje przekazane szefostwu Weyland Industries. Po usunięciu sekwencję zrecyklingowano na potrzeby sequela