FANDOM

Obcy: Przymierze - nowelizacja filmu o tym samym tytule, pióra Alana Deana Fostera.

Foster napisał także prequel tej powieści, Alien: Covenant - Origins.

Różnice od filmu Edytuj

  • Scena otwierająca jest rozszerzona – po aktywacji David wymienia wśród zauważonych przedmiotów pajęczynę, a podczas odgrywania „Wejścia Bogów do Walhalli” opowiada o operze Wagnera, podsumowując to tym, że bogowie byli skazani na porażkę, ponieważ okazali się „fałszywi”. Większość z tej sceny znalazło się na filmie, lecz zostało wycięte.
  • Tuż po scenie z Davidem występuje nowa, pokazująca Daniels i Bransona w ich mieszkaniu. Branson wspomina, że przydałyby się zmiany, i że zamierza zbudować na Origae-6 chatkę z drewna. Na koniec okazuje się, że to sen/wspomnienie Daniels w trakcie hibernacji na pokładzie Przymierza. Sfilmowano to, lecz wycięto w ostatecznym montażu.
  • Wszystkie embriony sprawdzane przez Waltera są zdrowe. W filmie jeden był uszkodzony, i android go usuwa.
  • Zanim fala neutrin uderza w Przymierze, Walter odwiedza laboratorium hydroponiczne, żeby sprawdzić stan roślin. Tam sprzecza się z MATKĄ o sens puszczania roślinom muzyki. Sfilmowano to, lecz wycięto w ostatecznym montażu.
  • Cole i Ankor próbują wydobyć Bransona z jego kriotuby. W filmie robią to Lope i Tennessee.
  • Po zebraniu na mostku Oram bierze Daniels na stronę, gdzie składa kondolencje i zapewnia o swoim szacunku wobec Bransona. Daje też Daniels kilka dni wolnego, żeby mogła w spokoju przejść żałobę, co niezbyt jej się podoba. Sfilmowano to, lecz wycięto w ostatecznym montażu.
  • Oram nosi przy sobie metalowe kulki antystresowe, którymi bawi się w chwilach zdenerwowania.
  • Tennessee i Ankor rozpoczynają naprawę Przymierza wcześniej, jeszcze przed pogrzebem Bransona, i sama scena jest bardziej rozszerzona – potrzeba aż dwóch takich wypraw. W filmie znalazła się druga.
  • Daniels nie ogląda nagrania wspinającego się Bransona, tylko znajduje sprzęt wspinaczkowy kupiony z myślą o życiu na Origae-6.
  • Walter odwiedza Daniels w jej kajucie i prezentuje jej kilka jointów zawierających marihuanę z laboratorium hydroponicznego, co miałoby jej pomóc rozluźnić się. Daniels stwierdza, że prędzej upora się z żałobą, wracając do pracy, Walter sugeruje więc sprawdzenie sprzętu do terraformacji, ze względu na to, że w hangarze nie ma kamer, więc Oram nie dowiedziałby się o łamaniu rozkazów. Sfilmowano to, lecz wycięto w ostatecznym montażu.
  • Cały sprzęt do terraformacji jest zabezpieczony. W filmie jeden z łańcuchów trzeba było naciągnąć.
  • Ciało Bransona znajduje się w trumnie, zamiast być po prostu zawinięte w płótno. Sam pogrzeb jest dłuższy, Walter proponuje, że wygłosi przemowę dla dowolnego z zaprogramowanych mu wyznań. Sfilmowano to, lecz wycięto w ostatecznym montażu.
  • W trakcie dyskusji z Karine o przejęciu kapitanatu Oram nie wspomina, że dla Firmy jego religijność jest źle widziana. Kiedy Karine wychodzi z mostku, Oram po prostu modli się samotnie.
  • Po pogrzebie Daniels siedzi sama w kajucie i pije, słuchając Nat King Cole z zabytkowego odtwarzacza należącego do jej męża. Dopiero teraz ogląda nagranie ze wspinaczki. Następnie pakuje rzeczy Bransona, żeby odnieść je do magazynu.
  • W trakcie oglądania uszkodzonej transmisji Oram porównuje skrzypienie do osób „mówiących językami”, jakie widział w dzieciństwie. Rozkazuje MATCE puścić dźwięk wspak i okazuje się, że jest tam ukryta melodia.
  • Kłótnia, podczas której Daniels wyraża Oramowi swoją opinię o zmianie kursu, dzieje się przy reszcie załogi (jednak za pośrednictwem słuchawek na paśmie prywatnym), zamiast na stronie.
  • Gdy Przymierze zmierza ku Planecie 4, Upworth w dalszym ciągu rozkodowuje transmisję. Tennessee porównuje to do pieśni syren z Odysei, która wiedzie marynarzy na zatracenie.
  • Podczas lotu Lander One Walter siedzi w kokpicie wraz z Faris i Oramem; w filmie siedzi w ładowni z resztą ekipy terenowej. Przy wstrząsie Oram gubi jedną z kulek, a ta turla się po całej kabinie.
  • Po lądowaniu ludzie nie opuszczają Lander One, póki Walter nie upewnia się, że atmosfera nie jest trująca. Podobną scenę planowano sfilmować, żeby wyjaśnić brak sprzętu ochronnego załogi, ale zrezygnowano. 
  • Łazik księżycowy nie pojawia się w książce.
  • Na widok powalonych drzew Ankor sugeruje, że mogła je połamać asteroida, ale Daniels zauważa, że w takim razie w okolicy byłby spory krater uderzeniowy.
  • Torby jajowe neomorfów są małe i podobne do pleśni. W filmie wyglądają jak w miarę duże purchawki.
  • Statek jest ukryty we mgle i odkrywcy zauważają go dopiero, jak są blisko. Do środka wchodzą przez szczelinę w kadłubie (jak załoga Nostromo w Obcym), podczas gdy w filmie korzystają z otwartego włazu, którym David zrzucał Czarną Maź.
  • Karabiny mają czerwone celowniki laserowe, nie zielone.
  • Drużyna odkrywa więcej, niż w filmie – urny na Maź (niektóre zniszczone przez zarodniki neomorfów) oraz przestrzeń życiową Elizabeth Shaw. Daniels znajduje krzyżyk, zamiast nieśmiertelnika, a nazwisko pani doktor zauważa na jednym z gnijących papierów.
  • W wyniku infekcji Ledward krwawi z kanalików łzowych, o czym Karine informuje Faris przez radio. To próba wyjaśnienia nieścisłości, gdy w filmie Faris wspomina, że Ledward krwawi, o czym w tamtym momencie jeszcze nie wiedziała.
  • Faris ma większego bzika na punkcie zagrożenia biologicznego, niż w filmie – poza krzyczeniem na Karine i Ledwarda, żeby niczego nie dotykali, każe Karine włożyć rękawiczki, a sama zakłada maseczkę chirurgiczną.
  • Narodziny neomorfa przebiegają inaczej. Najpierw Faris i Karine przypinają Ledwarda pasami do stołu operacyjnego brzuchem w dół; w najboleśniejszej fazie infekcji krew leci mężczyźnie nawet z porów skórnych. Mutant „rodzi się”, gdy jego żywiciel leży, a nie siedzi, na dodatek rośnie bardzo szybko. A Karine moczy się z przerażenia.
  • Faris, zamiast gubić karabin podczas poślizgu w ambulatorium, przypadkiem strzela sobie w nogę już w drzwiach, próbując uciec. Karabin gubi dopiero, gdy neomorf blokuje łapą drzwi, a ona próbuje wepchnąć go z powrotem do pomieszczenia.
  • „Neomorf Halletta” jest od razu dwunożny, zaś w filmie oba potwory to za młodu czworonogi.
  • Ręka Waltera nie zostaje rozpuszczona, tylko poważnie uszkodzona.
  • Ankor ginie, gdy neomorf przebija mu głowę ogonem. W filmie od ogona traci żuchwę.
  • W chaosie Rosenthal postrzeliwuje Cole’a w ramię; oba neomorfy atakują równocześnie, zamiast jeden po drugim, w dodatku żaden nie ginie; a Daniels dopada karabin Ankora i przyłącza się do strzelaniny.
  • Po pojawieniu się Davida Cole otwarcie wyraża swoją nieufność wobec niego.
  • W drodze do miasta Inżynierów ocalali są śledzeni przez starszego neomorfa; Daniels uważa, że to badanie gruntu.
  • Ciała Inżynierów są także poza murami miasta, i to na nie jako pierwsze natykają się ludzie. Zamiast przez wysoką bramę, grupa wchodzi po prostu na miejskie ulice.
  • Bojąc się, że neomorf wlezie za nimi, Lope i Rosenthal odstraszają stworzenie serią z karabinów, jednak tylko na chwilę. W związku z tym ocalali postanawiają zapieczętować drzwi.
  • David tłumaczy, że utknął tu, bo Inżynierowie uszkodzili wszystkie statki na planecie, żeby Czarna Maź nie przedostała się do innych światów, więc nie ma czym odlecieć.
  • W pomieszczeniu, w którym grupa koczuje, znajduje się studnia, z której David czerpie dla nich wodę do picia.
  • Tennessee samodzielnie oblicza bezpieczny dystans 80 km od burzy. W filmie wyręcza go MATKA.
  • Walter odkrywa w jaskini przestrzeń mieszkalną Shaw.
  • Poza długimi włosami, David ma też brodę.
  • Po uzyskaniu jednomyślności odnośnie obniżenia orbity Przymierza Tennessee i Upworth wpisują mające znieść limity MATKI kody bezpieczeństwa w konsole po przeciwnych stronach mostka.
  • Neomorf wchodzi do świątyni przez tajne przejście, zamiast wspinać się po ścianie.
  • Reminiscencja Davida o przybyciu na planetę i zbombardowaniu Inżynierów Czarną Mazią nie pojawia się. Nie zostaje również wspomniana nigdzie później.
  • Zamiast pogrzebać Shaw w ogrodzie, David trzyma jej prochy w własnoręcznie ulepionej urnie. Obok niej leżą rzeczy osobiste pani doktor – szczotka do włosów, strzęp ubrania, identyfikator, fotografia i kosmyk włosów.
  • Po nauczeniu Waltera gry na flecie, David wręcza „pobratymcowi” instrument i instruuje go, jak samemu utworzyć melodię.
  • Rosenthal oddala się od grupy, bo zauważa na ścianach znaki, którymi David liczył dni pobytu na planecie, i podąża za nimi. W filmie idzie się umyć.
  • Daniels mówi Oramowi, że przynajmniej krewni załogi Prometeusza mogą poznać los bliskich. Walter dołącza do nich i raportuje, że David mógł postradać zmysły od zbyt długiej samotności. Część dialogu sfilmowano, ale wycięto.  
  • Gdy Oram idzie poszukać Rosenthal, Walter próbuje skomponować melodię, ale przeszkadza mu w tym jego własne oprogramowanie, niezezwalające na kreatywność. Daniels sugeruje mu, żeby uczył się metodą prób i błędów, czym udaje się oszukać oprogramowanie, i Walter tworzy krótki utwór. Daniels jest zachwycona, Walter niekoniecznie. Gdy ćwiczy dalej, Daniels zasypia.
  • Neomorf atakuje Rosenthal, rzucając nią o ścianę, czym uszkadza jej kręgosłup i paraliżuje ją; tu też nie pokazano, żeby przyczyną śmierci była dekapitacja. W filmie neomorf po prostu wgryza się kobiecie w szyję.
  • Laboratorium Davida wygląda jak wnętrze statku Inżynierów, a nie wykute w skale pomieszczenia.
  • Wycieczka po laboratorium Davida jest dłuższa i przebiega inaczej, niż w filmie. Na początek Oram stwierdza, że syntetyki nie powinny być kreatywne ani posiadać osobowości, na co David odpowiada, że ludzkość, wraz ze swoją wolną wolą i poczuciem wyższości, jest niezdolna do współpracy i marnuje energię na samozniszczenie. Wkrótce potem David prezentuje skamieniały okaz torby zarodnikowej neomorfa, a nerwowa reakcja Orama wyraźnie go bawi. Poza szczątkami zdeformowanych neomorfów, wśród okazów jest kilka dojrzałych ksenomorfów. Na końcu David pokazuje zakonserwowane jajo z martwym twarzołapem wewnątrz, tłumacząc, że to twór Inżynierów – wychodząc naprzeciw filmowi, w którym to David wyhodował Obcych – i będąc pod wrażeniem, chce sam wytworzyć jeszcze lepszą formę życia.
  • Przed zejściem do katakumb David daje Oramowi do powąchania świeczkę, w której znajduje się ogłupiający narkotyk (ketamina?). Wyjaśniałoby to, czemu kapitan był taki ufny i dał się nakłonić do pochylenia się nad jajem. Sfilmowano to, ale wycięto w ostatecznym montażu.
  • Żeby oszukać Orama, że jaja w katakumbach są nieaktywne, David krąży przez chwilę wokół nich, nie wzbudzając żadnej reakcji. Sfilmowano to, ale wycięto w ostatecznym montażu.
  • Oram posyła serię z karabinu, gdy atakuje go twarzołap, ale nie trafia ani w stworzenie, ani w Davida.
  • Okazuje się, że pomimo bardziej restrykcyjnego programowania, niż u Davida, Walter nadal odczuwa emocje - na przykład przywiązuje się do Daniels znacznie bardziej, niż w filmie.  
  • Tennessee dowiaduje się o śmierci żony na mostku, acz za pośrednictwem prywatnego kanału. W filmie wychodzi na korytarz.
  • Rozrywacz, który wykluwa się z Orama, przypomina robaka, jednak bardzo szybko wykształcają mu się nogi, ramiona i łeb. David gwiżdże, i jest wyraźnie poruszony, gdy stworzenie próbuje odpowiedzieć, choć mu się nie udaje. Podobnie jak neomorfy, protomorf praktycznie dojrzewa na oczach widza w parę minut.
  • „Protomorf Orama” opisywany jest jako „biomechaniczny”, o „egzoszkielecie jak z czarnego metalu”, czym bardzo przypomina oryginalnego Obcego. W filmie wyglądał znacznie bardziej „organicznie”.
  • Tennessee i Upworth przygotowują podnośnik ładunku do misji ratunkowej.
  • Androidy konfrontują się na dachu, a nie w laboratorium, więc Walter nie znajduje zdeformowanych zwłok Shaw. David dźga „kolegę” własnymi palcami, zamiast fletem.
  • W filmie nie wyjaśniono, jak Daniels znalazła rysunki Davida. W książce chce napełnić butle na wodę dla załogi, i w komnacie, w której zginęła Rosenthal, odkrywa ukryty za zasłoną pokój.
  • Po znalezieniu ciała Orama Cole zauważa ruch w jednym z jaj. Gdy mu się przygląda, to otwiera się,  szykując czytelnika na atak twarzołapa. Cole’owi udaje się jednak odeprzeć stworzenie własną ręką (zamiast karabinem). W filmie jajo otwiera się dopiero po opuszczeniu przez Cole’a katakumb.
  • Podczas próby zainfekowania Lope zatrzymuje twarzołapa z daleka od twarzy, choć temu i tak udaje się wsunąć mu pokładełko do gardła.
  • Protomorf zabija Cole’a, podkradając się do niego, zamiast zeskakiwać z sufitu.
  • Daniels wbija Davidowi stary gwóźdź w oko, nie w podbródek. Bezskutecznie, bo David posiada funkcję szybkiej autonaprawy.
  • Krew twarzołapa uszkadza Lope większość twarzy oraz gardło, utrudniając mu oddychanie.
  • Po ucieczce ze świątyni drugi neomorf śledzi Daniels i Lope’a i próbuje ich zaatakować. Prawie mu się to udaje, gdy przybywa protomorf i obie kreatury walczą, co daje Daniels i Lope’owi  czas na dobiegnięcie do statku. Protomorf wygrywa, patrosząc neomorfa, po czym próbuje złapać ludzi, ale zostaje zepchnięty na ziemię; wdrapuje się jednak z powrotem. Zdesperowana Daniels zamierza się na niego bagnetem, co kończy się poparzeniem jej policzka przez kwas. „Walter” przybywa z odsieczą i strzela do protomorfa. Gdy ludzie i android wracają do przybudówki, protomorf powraca. Dalej jest jak w filmie.
  • Zanim Daniels wychodzi raz na zawsze pozbyć się protomorfa, „Walter” mówi jej, że David prawdopodobnie już się naprawia w świątyni.
  • Krew ze zmiażdżonego żurawiem protomorfa pryska na kurtkę Daniels, zmuszając kobietę do zdarcia jej z siebie.
  • Na pokładzie Przymierza „Walter” obserwuje z Daniels operację Lope’a i omawiają ludobójstwo Davida na Inżynierach – „Walter” próbuje to usprawiedliwić, zauważając, że Inżynierowie byli zbyt zachłanni i zadufani w sobie, a gdy Daniels pyta się go, czy to samo twierdzi o ludziach, on odpowiada, że nie są jeszcze aż tak rozwinięci kulturowo. Daniels teoretyzuje o innych pozaziemskich samoświadomych formach życia, i że fajnie byłoby spotkać jakąś dla odmiany przyjazną.
  • MATKA próbuje ostrzec Ricksa i Upwort o niebezpieczeństwie, dodając do alarmu błyskające czerwone światło i sygnały dźwiękowe. Przeciwnie niż w filmie, gdzie Ricks i Upwort orientują się, co jest grane, dopiero tuż przed śmiercią, oni zdają sobie sprawę z obecności protomorfa, ale giną, zanim zdążą jakoś zareagować. Ich znalezione przez Daniels i Tennessee’ego zwłoki są tak zmasakrowane, że nie można ich rozpoznać.
  • Pozbycie się protomorfa wygląda inaczej – koparka po prostu porusza się zbyt szybko, żeby Daniels mogła zejść jej z drogi, i dlatego chowa się w szczelinie, zanim maszyna uderza w protomorfa; wyrzucone w kosmos pojazdy otwierają spadochrony. W filmie Daniels specjalnie staje przed wolno toczącą się koparką, żeby zwabić protomorfa przed widły.
  • Daniels nie zdaje sobie sprawy, że „Walter” to tak naprawdę David, zanim zapada w hibernację. Nagrano to jako alternatywne zakończenie.
  • David kontaktuje się z Firmą, podając własne imię i kod dostępu, zamiast podszywać się pod Waltera. Następnie otwiera szufladę na zarodki i przygląda się trzem małym jajom protomorfów, które umieścił tam wcześniej; w filmie po otwarciu szuflady dopiero wkłada tam przed chwilą wykrztuszone dwa małe twarzołapy.

Audiobook Edytuj

W 2017 roku Blackstone Audio wyprodukowało audiobook na podstawie książki, czytany przez Toma Taylorsona. Odczyt trwa 8 godzin.