FANDOM

Odsuń się od niej, suko!

Ellen Ripley do ścigającej Newt Jorden Królowej

Królowa z Acheronu - przywódczyni Ksenomorfów na księżycu LV-426. Pierwsza Królowa, jaka pojawiła się na ekranie, antagonistka filmu Obcy - decydujące starcie.

Biografia Edytuj

Narodziny i młodość Edytuj

Królowa narodziła się z jednego z kolonistów z Hadley's Hope, prawdopodobnie z Russa Jordena, którego jako pierwszego zainfekował twarzołap. Po osiągnięciu dojrzałości założyła gniazdo w reaktorze - jedynym miejscu w kolonii, w którym lepiej nie używać broni palnej - i rozpoczęła produkcję jaj; gospodarzy dostarczało prawdopodobnie jej "rodzeństwo", czyli inne ksenomorfy powstałe z twarzołapów ze statku Inżynierów.

Pierwszy kontakt Edytuj

- Każdy z tych stworów wykluł się z jaja, prawda? Więc kto składa te jaja?

- Nie jestem pewien. To musi być coś, czego jeszcze nie widzieliśmy.

Ripley i Bishop zastanawiają się nad istnieniem Królowej

Po raz pierwszy widzimy ją w jej "komnacie", gdy Ellen Ripley ratuje Newt. Kobieta grozi Królowej zniszczeniem jaj, jeśli nie wypuści jej i Newt; bestia każe wycofać się "poddanym", a wtedy Ripley, na wszelki wypadek, spala jaja i niszczy wór jajowy, po czym ucieka wraz z Newt. Królowa również wydostaje się z piekła i goni uciekinierki, jednak tym udaje się wydostać windą. Królowa jednak zauważa, że otworzyła się druga winda, i wydostaje się na powierzchnię, gdzie kontynuuje pościg, jednak jej ofiary odlatują lądownikiem UD4L Dropship tuż przed wybuchem reaktora.

Ostateczne starcie Edytuj

Okazało się, że Królowa nie zginęła, tylko jakimś cudem przedostała się na lądownik (i złożyła ostatnie jajo, ale to wyszło na jaw dopiero później). Na pokładzie USS Sulaco ujawnia się, przebijając ogonem syntetyka Bishopa i rozrywając go na pół. Następnie ściga Newt, ale zanim zdąży ją dopaść, na scenę wkracza Ripley w ładowarce. Bestia ściera się z kobietą, i po krótkiej przepychance obie wpadają do śluzy. Ripley udaje się wyplątać z ładowarki i otworzyć śluzę, wyrzucając jej zawartość w kosmos, ale zanim się wydostaje, Królowa łapie ją za nogę. W końcu jednak bestia zostaje wystrzelona z Sulaco w próżnię, gdzie umiera.

Projekt Edytuj

Concept

Projekt Stana Winstona

Królową zaprojektował James Cameron, z wkładem Stana Winstona. Weną była wycięta scena z pierwszego Obcego - Dallas i Brett zamknięci w kokonach. Sugerowało to, że Twarzołapy w jakiś sposób wykształcają się z ludzi, i Cameron stwierdził, że publiczność mogłaby tego nie przełknąć. Potrzebne więc było coś, co składałoby jaja. A traf chciał, że w 1980 roku Cameron wymyślił film, Matka, którego tytułową bohaterką była "genetycznie zmodyfikowana istota próbująca zapewnić przetrwanie potomstwu". Zaprojektowana w tym celu istota wyglądała jak wielka, sześcionoga pantera (projekt przydał się później w innym filmie Camerona, Avatarze). Idea "wielkiej matki" oraz moment kulminacyjny (walka bestii z człowiekiem w egzoszkielecie) miały duży wpływ na film.

Aliensqueengarbagebag

Test "Królowej Worka na Śmieci"

Królową "ożywiono" przy pomocy pełnowymiarowego animatronika i kilku miniaturowych marionetek. Robotem, stworzonym przez studio Stana Winstona, sterowało dwóch kaskaderów wewnątrz modelu i szesnastu lalkarzy na zewnątrz. Był to na tyle innowacyjny pomysł, że postanowiono go najpierw przetestować na modelu - zwanym pieszczotliwie "Królową Worka na Śmieci", od worków na śmieci zakrywających mechanizm - na parkingu firmy Winstona w Los Angeles. Ostateczną marionetkę skonstruowano potem w Studiu Pinewood pod Londynem; zamontowano ją na specjalnym dźwigu, utrzymywanym poza kadrem. Skonstruowano też jeszcze jeden model, do filmowania Królowej od pleców.

ALIENS Behind-the-Scenes- Sculpting the Alien Queen Head

Raport Shane'a Mahana o rzeźbieniu głowy Królowej

Zbudowano dwie głowy - jedna, lekka, zawierała mechanizmy sterujące szczękami i wargami, a druga, ciężka, posiadała wewnętrzną szczękę i mogła się przechylać. Czworgiem ramion sterowali kaskaderzy ukryci w klatce piersiowej (jeden z nich, Nick Gillard, był w Obcym 3 jednym z więźniów w tle), a wspomagały ich liczne systemy hydrauliczne obsługiwane "z zewnątrz" przez systemy wspomagania kierownic samochodowych. To czyniło z Królowej najbardziej skomplikowaną marionetką w momencie kręcenia.

Oprócz robota, wykorzystano również miniaturowe lalki w różnych skalach, między innymi do ujęć ze składaniem jaj czy walki z ładowarką. Miniaturki wyrzeźbili Shane Mahan, Alec Gillis, John Rosengrant i Shawn McEnroe. Oryginalny projektant Ksenomorfów, H.R. Giger, którego nie zaproszono do tego filmu, uznał pomysł za udany.

Ciekawostka: Cameron nie chciał, żeby Królowa kojarzyła się z T. rexem, ale w końcu dał sobie z tym spokój.

Więcej o projekcie na anglojęzycznej stronie: https://monsterlegacy.net/2015/03/15/starbeast-aliens-the-alien-queen/.

Galeria Edytuj